Οτι άφησε ο χρόνος από τον πύργο Da Molin |
Ήταν ένα οχυρό οικοδόμημα, με ψηλό πύργο και οδοντωτό προμαχώνα στην κορυφή, που ο λαός το ονόμαζε “βίγλα” (παρατηρητήριο)· ένδειξη ότι το περιβάλλον των ντόπιων ήταν εχθρικό. Ο πύργος εκείνος είχε το οικόσημο των Μολίνων, ένα μύλο με τη λατινική επιγραφή “Circumago non flecto” (=γυρίζω, μα δεν κάμπτομαι). Στην είσοδο είχε την επιγραφή “Omnia mundi fumus et umbra”[1]. Τα νεότερα οικοδομήματα ήταν πολύ ευρύχωρα (η αίθουσα τελετών χωρούσε 300 καλεσμένους), με πολυτελή διακόσμηση, ελαιογραφίες, πελώριους καθρέφτες, εκατόφωτο πολυέλαιο και επίχρυσα ανάγλυφα στις πόρτες. Κατά την επανάσταση της Δημοκρατίας του Αγίου Τίτου, το 1363, δύο μέλη της οικογένειας, ο Γεώργιος και ο Τζανάκης, “ωμολόγησαν πατρίδα την Κρήτη και ησπάσθησαν την πίστην των εντοπίων”, θυσιάζοντας τη ζωή τους, κοντά στους εξεγερμένους Κρητικούς.
Ότι άφησε ο χρόνος, το έπνιξε η ανθρώπινη ματαιοδοξία και ασυνειδησία |
Την ιστορία των βυζαντινών οικογενειών της Κρήτης και τα οικόσημα τους, θα βρείτε στο ιστορικό των δώδεκα αρχοντόπουλων του Βυζαντίου, ΕΔΩ.
http://keritisriver.blogspot.gr/2013/08/Ta-dodeka-arxontopoyla-toy-Byzantioy-stin-Kriti-ton-epanastaseon.html
Ο Καντανολέων (ή Καντανολέος, στη νεοελληνική λαϊκή εκδοχή του ονόματος), μαζί με άλλους αρχηγούς της Δυτ. Κρήτης, του Φωτεινούς, τους Μουσούρους, τους Κόντους, τους Πάτερους, οχυρώθηκαν σε φρούρια που έχτισαν στην κοιλάδα Οφιδόσυρμα και στα Μεσκλά, έγιναν κύριοι της Κυδωνίας, του Σελίνου, των Σφακίων και μεγάλου μέρους της πεδιάδας των Χανίων, ανακήρυξαν ρετούρη το Γεώργιο Καντανολέο και άρχισαν να εισπράττουν φόρους για λογαριασμό της επαναστατικής κυβέρνησης.
Ο Καντανολέων, αξιοποιώντας - κατά τη μυθιστορηματική εκδοχή της ιστορίας - το ειδύλλιο ανάμεσα στο γιο του Πέτρο και την κόρη του Βενετού άρχοντα Σοφία, πρότεινε στον Δαμολίνο να συμπεθερέψουν και να προωθήσουν από κοινού μια έντιμη συνθήκη με τη βενετική αρχή, που να εξασφαλίζει την ειρηνική συνύπαρξη. Ο Δαμολίνος δέχτηκε την πρόταση του συνοικεσίου, αλλά συνεννοήθηκε μυστικά με τις βενετικές αρχές και την κεντρική διοίκηση στο Χάνδακα, η οποία ετοίμασε και προώθησε στην περιοχή καλά εξοπλισμένο στρατό 2000 ανδρών, με ισχυρό ιππικό και αρχηγό τον Gabutio da Colalto.
Η Βυζαντινή εκκλησία του Αγ. Γεωργίου στον Αλικιανό, όπου έγιναν οι Κρητικοί Γάμοι |
Οι Δαμολίνοι υποδέχτηκαν φιλόφρονα τον Καντανολέο με τους αρχοντορωμαίους και τη συνοδεία τους, 350 άνδρες και 100 γυναίκες, έγιναν μεγαλοπρεπείς γάμοι στη βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Αλικιανού και ακολούθησε μέσα σε γενική ευφορία, το καθιερωμένο γαμήλιο κρητικό γλέντι, με τραγούδια, χορούς και άφθονο κρασί, στο οποίο οι Βενετοί είχαν φροντίσει να βάλουν ισχυρό υπνωτικό.
Τις πρώτες πρωινές ώρες και ενώ όλοι οι Κρητικοί, άνδρες και γυναίκες ήταν αναίσθητοι, δόθηκε σήμα στο βενετικό στρατό, που έκανε έφοδο και συνέλαβε τους επαναστάτες, οι οποίοι δεν κατάλαβαν πώς βρέθηκαν δεμένοι και γελούσαν, νομίζοντας πως τους έκαναν αστείο οι δικοί τους. Το πρωί, μπροστά στο δικαστήριο των Βενετών, ο Γεώργιος Καντανολέων, ντυμένος με κόκκινη στολή, απάντησε περήφανα πως ασκούσε τα καθήκοντά του ως εκπρόσωπος των προηγουμένων αρχόντων της Κρήτης, των Βυζαντινών.
Οι Βενετοί τον κρέμασαν αμέσως, μαζί με δυο γιούς του, σ' έναν πρίνο στην αυλή του πύργου στ' Αλικιανού, ενώ τους υπόλοιπους – ανάμεσά τους τους πιο επιφανείς από τους Μουσούρους, Κόντους και Πάτερους – αφού τους χώρισαν σε 4 ομάδες, τους κρέμασαν στην Πόρτα των Χανιών, στο δρόμο Χανιά - Σούδα και προς το Ρέθυμνο (ένα σε κάθε μισό μίλι), στο Χριστογέρακο και στα Μεσκλά.
Ακριβώς το ίδιο έκαναν οι ενετοί στους επαναστάτες του Κανδανολέοντα
Κινηματογραφική αναπαράσταση της Απίας οδού απο την ταινία "Σπάρτακος" |
Η Σοφία των Μολίνων |
Αυτή ήταν η τραγική κατάληξη της επανάστασης του 1527 κατά των Βενετών, που ανέδειξε τον Καντανολέο σε τοπικό ήρωα[2]. Τις σχετικές πληροφορίες διασώζει ο Ant. Trivan[3], από τον οποίο αντλεί και ο Σπυρ. Ζαμπέλιος την ύλη του ιστορικού του μυθιστορήματος.
Νεότεροι ερευνητές, ο Στέργιος Σπανάκης και ο Ν. Ζουδιανός, βασισμένοι σε πηγές άγνωστες σε παλαιότερους μελετητές, τον Gerola και τον Ξανθουδίδη, οι οποίοι είχαν αμφισβητήσει την αλήθεια της διήγησης του Trivan, επιβεβαιώνουν την ιστορική βάση του μυθιστορήματος του Ζαμπελίου[4]. Είναι αξιοσημείωτο ότι στ' Αλικιανού υπάρχει ως σήμερα οικογένεια Νταμηλήδων – Νταμηλάκηδων (Da Molin = Νταμηλής, με προληπτική αφομοίωση), ενώ στο χωριό και στην ευρύτερη περιοχή διασώζονται επίσης τα οικογενειακά ονόματα Φωτεινοί (– Φωτεινάκηδες), Πάτεροι (– Πατεράκηδες), Κόντοι (– Κοντουδάκηδες) και Μουσούροι (–Μουζουράκηδες).
Κλικ για μεγέθυνση.
Γενική άποψη του Αλικιανού μέσα
στην καταπράσινη κοιλάδα του Κερίτη
|
Ένας απ’ αυτούς τους πύργους χτίστηκε στον στρατηγικής σημασίας λόφο που δεσπόζει της κωμόπολης Αλικιανού. Απ' αυτόν προέκυψε το τοπωνύμιο “Πύργος” για την περιοχή που θα στεγάσει αργότερα τα Εκπαιδευτήρια Κυδωνίας και το σημερινό Ίδρυμα Καψωμένου. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση, ο πύργος καταλήφθηκε και κατεδαφίστηκε από τους ντόπιους στη διάρκεια της “τυχερής Επανάστασης”.
Χ'' Μιχάλης Γιάνναρης |
Όπως δημοσιεύθηκε στις 24 Απριλίου 1897 στο περιοδικό Illustrated London News |
1897 Ο Τιμολέων Βάσος με το γυιό του στο αρχηγείο στον Αλικιανό |
Η δυτική είσοδος του μετοχιού, με το σπιτάκι του επιστάτη του στα δεξιά. |
Στις 2 φωτό, δημοσιευμένες στο περιοδικο Illustrated London News το 1897, φαίνονται τούρκοι τραυματίες απο τη μάχη της Μαλάξας τους οποίους έφεραν αιχμάλωτους στον Αλικιανό. |
Αλικιανός 1897 |
Το Ύδρα, ένα απο τα πλοία του ελληνικού στόλου που ήρθαν προς υποστήριξη του Συντ/ρχη Τιμ. Βάσου και την υποστήριξη του χριστιανικού πληθυσμού απο τη μανία των γενιτσάρων |
Το ιστορικό πρώην αρχηγείο της κρητικής επανάστασης του 1897, όπως είναι σήμερα |
Στην Επανάσταση του 1897 αποβιβάστηκε στον κόλπο της Κισσάμου ο Τιμολέων Βάσσος, επικεφαλής ελληνικού εκστρατευτικού σώματος, με την εντολή να καταλάβει, σε συνεργασία με τους επαναστάτες, την Κρήτη και να κηρύξει την ένωσή της με την Ελλάδα. Ο Βάσσος εγκατέστησε το αρχηγείο του στ' Αλικιανού, στο οικοδομικό συγκρότημα του Μετοχιού Ησυχάκη, που διασώζεται ως σήμερα, και από κει εξορμούσε ενάντια στους Τούρκους των Χανίων.
Στη μάχη αυτή αναδείχτηκε ήρωας της τοπικής αντίστασης ο Εμμανουήλ Θ. Παπαδερός, τραυματίας του αλβανικού μετώπου, που καθήλωσε μόνος του ολόκληρη μονάδα αλεξιπτωτιστών και κατέρριψε δύο αεροπλάνα, πριν πέσει νεκρός από τα πυρά των Γερμανών.
Περισσότερα για τον ηρωικό θάνατο του Μανώλη, θα βρείτε στο αφιέρωμα μας στη Μάχη της Κρήτης, ΕΔΩ.
http://keritisriver.blogspot.gr/2013/05/Afieroma-stin-epeteio-tis-Maxis-tis-Kritis.html
Τον Παπαδερό, επειδή ήταν στρατιώτης, τον τίμησαν οι Γερμανοί για την ηρωική του αντίσταση, απονέμοντας στους γονείς του, όταν επικράτησαν, μετάλλιο ανδρείας για το νεκρό γιο τους.
Για την αντίσταση όμως των αμάχων οι κατακτητές πήραν σκληρή εκδίκηση.
Μνημείο πεσόντων του πρώτου θυσιαστηρίου, στον περίβολο του Τιμίου Σταυρού |
Το ιστορικό των εκτελέσεων αλλά και τη μεγαλοσύνη των ανθρώπων του κάμπου που πολέμησαν άοπλοι μια αυτοκρατορία ξεφτυλίζοντας το αήτητο του Γ΄Ραιχ κάνοντας το ριζίτικο τραγούδι ν αντηχήσει στον κάμπο και τα γερμανικά κτήνη να βγάζουν αφρούς λύσσας μπροστά στο θέαμα που αντίκρυζαν, θα βρείτε ΕΔΩ.
http://keritisriver.blogspot.gr/2014/08/To-rizitiko-tragoydi-sti-Maxi-tis-Kritis.html
Τον ίδιο χρόνο, έκαψαν το χωριό Σκηνέ ως αντίποινα για την αντίσταση των κατοίκων. Τα παιδιά της περιοχής που μεγάλωσαν στην Κατοχή και στην πρώτη μεταπολεμική περίοδο ήταν στην πλειοψηφία τους ορφανά.
Όσο αφορά στο θέμα του ονόματος, στο οποίο
αναφερθήκαμε στην αρχή του κειμένου μας, βρήκαμε ένα σημαντικό βίντεο στο f/b μέσα από την ομάδα «magna grecia», το οποίο δημοσιεύουμε εδώ
ΙΤΑΛΙΑ
Ορεινή Καλαβρία
Χωριό ΧΑλικιανός
Εκεί που ζει η ψυχή της Μεγάλης Ελλάδας, της Magna Grecia.
-- "Καλως ήλθατε στον Χαλικιανό. Εδώ είμαστε στην Καλαβρία, τη Magna Grecia, στη Μεγάλη Ελλάδα"
Μας λέει ο φίλος μας Χ-Αλικιανιώτης, ξεκινώντας το βίντεο.
Παλιότερα, όταν μέσω της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών και τον οικογενειακό φίλο και καθηγητή του Πανεπ. Ιωαννίνων κ. Ερατοσθένη Καψωμένο
είχαμε έρθει σε επαφή με τους κατοίκους του χωριού Χαλικιανός,
δεν κρύψαμε την έκπληξη μας για το αναπάντεχο της συνωνυμίας με το δικό μας χωριό, τον Αλικιανό Χανίων.
Αυτό που τα χωρίζει, είναι το "Χ" στο χωριό της Καλαβρίας.
Χ-Αλικιανός στην Καλαβρία,
Αλικιανός στην Κρήτη.
Εμείς εδώ στον Αλικιανό ποτέ δεν συμφωνήσαμε και ούτε οι ιστορικοί ποτέ έδωσαν απάντηση πειστική στην καταγωγή του ονόματος του χωριού.
Μια απάντηση που πήραμε απο τους Χαλικιανιώτες της Ιταλίας.
Και ποια ήταν αυτή ?
Το χωριό μας μας είπαν, το διαρρέει ένας χείμαρρος, που με το νερό του δίνει ζωή στις καλλιέργειες μας, αλλά πέρα απο αυτό, επειδή η κοίτη του είναι μεγάλου πλάτους και είναι γεμάτη χαλίκια, ποταμοχάλικο, απο αυτό πήρε το όνομα του το χωριό και ονομάστηκε "Χαλικιανός".
ΤΟΤΕ θυμηθήκαμε, τον ιστορικό ποταμό,
τον ομηρικό Ιάρδανο,
τον Κερίτη της Μάχης της Κρήτης,
ένα απο τους μεγαλύτερους χειμάρρους της Κρήτης, που διαρρέει την κοιλάδα στο κέντρο της οποίας βρίσκεται
ο δικός μας Αλικιανός.
Και που η κοίτη του έγινε θέατρο σφοδρών συγκρούσεων κατα την πτώση των κανιβάλων του Χίτλερ, ανάμεσα σε αυτούς και την αθάνατη και αδούλωτη κρητική ψυχή του ΑΜΑΧΟΥ πληθυσμού.
Και σαφώς η κοίτη του που παλιότερα πριν να καταπατηθεί απο την αδηφαγία και τον καιροσκοπισμό των κατοίκων, ξεπερνούσε σε πλάτος τα 200 μέτρα.
Και φυσικά τα χαλίκια εχουν την τιμητική τους σε όλο το μήκος και το πλάτος του Κερίτη.
Χ-Αλικιανός λοιπόν.
Ήρθαν οι ελληνόφωνοι της Καλαβρίας απο τον Χαλικιανό να μας δώσουν την απάντηση που χρόνια ζητούσαμε απο άσχετους ξερόλες.
Άλλος ειδήμων αποφαινόταν για την όμορφη κόρη ενός...
Αλή κι άλλος μας έλεγε αλί και τρις αλί.
Χ-Αλικιανός λοιπόν και
Αλικιανός.
Δυο χωριά αδελφά,
Στο όνομα άραγε μόνο ???
Ποιος μπορεί να πάει τόσο πίσω στο χρόνο,
στην έρευνα των προ-μινωικών αποικιών, των μινωικών
στη συνέχεια, την ιστορία των αιγαιακών μινωίδων νήσων, των μινωικών ορυχείων
του Β. Καναδά της ελληνίστριας Μέρτζ, στα οποία κάνουν πάρτυ οι μινωικές
επιγραφές, την ιστορία των αποικιών του Σαρπιδώνα,
όταν δεν ξέρομε την εδώ ιστορία μας του περασμένου
μόλις αιώνα?
Όταν ακόμα αναμασάμε ΜEΣΑ στην επίσημη
κρατική εθνική παιδεία χωρίς κανένα ίχνος ντροπή το αφήγημα του Φαλμεράηερ περί φοινικικού αλφαβήτου,
της ανύπαρκτης ιστορικά ινδοευρωπαικής φυλής και κάνομε υποκλίσεις στους
ευρωπαίους που έσωσαν... λέει !!! στο παρά πέντε την ελληνική επανάσταση με τη
ναυμαχία του Ναυαρίνου ?
Όταν την ιστορία μας, μας την γράφουν οι εχθροί μας ?
[1] (:“'Ολα στον κόσμο είναι καπνός και σκιά”)· απόφθεγμα που έχει βρεθεί και σε άλλους βενετσιάνικους πύργους. Ανάγλυφο οικόσημο των Da Molin βρέθηκε στην περιοχή, όχι μακριά από τον πύργο (Επετηρίς Εταιρείας Κρητικών Σπουδών, τόμος Δ΄, σελ. 96).
Λεπτομέρειες με συλλογή ερευνών πάνω στο θρύλο της Ατλαντίδας, που κάναμε σε παλιότερη δουλειά μας, θα βρείτε ΕΔΩ.
http://keritisriver.blogspot.gr/2012/11/blog-post_9539.html
η Ατλαντίδα ήταν αποικία των Αθηνών, που κάποτε εξ αιτίας κυρίως ελειπούς ελέγχου λόγω αποστάσεως, οι άτλαντες επαναστάτησαν και αυτονομήθηκαν.
Τότε ήρθαν και ίδρυσαν αποικίες ΜΕΣΑ στα πόδα των ελλήνων, καταλαμβάνοντας κάποιες απο τις μηνωίδες νήσους στο Αιγαίο και την ίδια την Κρήτη, στην οποία εγκαθίδρυσαν την Τιτάνων Πολιτεία, γνωστή απο τις αναφορές των κλασικών χρόνων.
Σ αυτήν μάθαμε για τον Κρόνο που έτρωγε τα παιδιά του ενω σύμφωνα με την ιστορική έρευνα των λαών της εποχής, σε Βαβυλώνα, Χαναάν κλπ, επρόκειτο για θυσίες βρεφών σε ειδωλολατρικές θεότητες, που επιβαλλόταν απο τους κρόνιους στον αυτόχθονα πληθυσμό της Κρήτης.
Ακολούθησαν οι Τιτανομαχίες, με το Δία και τα αδέρφια του τους Γίγαντες να νικούν τους Τιτάνες κρόνιους και να τους ρίχνουν στα Τάρταρα, δηλαδή στην κόλαση.
Και έχομε χωρις να ξέρομε τον ακριβή χρόνο και την μεγάλη εκστρατεία όλων των ελλήνων που ενώθηκαν κάτω απο το βάρος της απειλής του "ή εμεις ή εσείς", σε ένα νυν υπέρ πάντων αγώνα απο τον οποίο δεν έπρεπε να λείπει κανείς.
Αυτη η εκστρατεία έγινε πέρα απο τις Ηράκλειες στήλες, στα βάθη του μεγάλου ωκεανού όπως κατέγραψε η ιστορική γραφίδα των κλασικών χρόνων και όπως συνεχώς ξεκαθαρίζει το τοπίο, η σύγχρονη έρευνα.
Και έχομε το δεκαετή πόλεμο και την καταβύθιση της Ατλαντίδας.
Δεν μπορεί να είναι άσχετα τα μινωικά ορυχεία χαλκού που βρήκε η Εριέτα Μέρτζ τέλη του 1990 στο Β. Καναδά, χρονολογημένα με τη μέθοδο του άνθρακα στην εποχή που εμείς γνωρίζουμε ως περίοδο του λίθου.
Η είδηση έπαιξε τότε ΜΟΝΟ στα αμοντάριστα δελτία των 12.00 τα μεσάνυχτα με τυμπανοκρουσίες και την επομένη ΘΑΥΤΗΚΕ ολοκληρωτικά και δεν ξανα ακούστηκε το παραμικρό.
Τα σχετικά με την Κρήτη που αναφέραμε ως τώρα θα ενισχύσουμε στην πορεία με νεότερες αναφορές.
Παραθέτομε μια σχετική συνέντευξη της κ. Μπουκουβάλα, στην ΕΡΤ ΟΡΕΝ
Αλλά περισσότερα πάνω στη σχέση Κρήτης-Ατλάντων και της Τιτάνων πολιτείας, θα συμπληρώσομε σε νεότερη αναβάθμιση του παρόντος άρθρου.
Ιστορικό της Πόλης των Χανίων
Πολλές είναι οι εκδοχές όσον αφορά την ετυμολογία του τοπωνυμίου της πόλης. Κατά την μυθολογία ιδρυτής της είναι ο Κύδων υιός του Μίνωα και της νύμφης Ακακκαλίδος. Πιθανόν επίσης από παραφθορά του ονόματος Χθονία που ήταν ένα από τα αρχαία ονόματα της Κρήτης, να προέρχονται τα Χανιά. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή προέρχεται από το Αραβικό Χάνι ή τέλος από την αλχανία κώμη (προάστιο ή συνοικία της Κυδωνίας).
Ελληνορωμαϊκή Περίοδος (67-330)μ.χ
Η ιστορία της πόλης των Χανιών ξεκινά από την Νεολιθική εποχή όπως αποδεικνύεται από τα ευρήματα που υπάρχουν (3η-2η χιλιετία π.χ ).
Κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους, η πόλη των Χανίων διατήρησε την ακμή της, αφού μεταξύ άλλων διέθετε και Θέατρο. Τα υλικά του θεάτρου χρησιμοποιήθηκαν από τους ενετούς το 1583 για την ανοικοδόμηση των τειχών της πόλης. Οι Ρωμαίοι που διέβλεπαν τη στρατηγική σημασία του νησιού και το ρόλο που μπορούσε να παίξει στα κατακτητικά τους σχέδια στο χώρο της Ανατολής αποφάσισαν να καταλάβουν την Κρήτη. Η Κυδωνία ήταν η πρώτη πόλη που συγκρούστηκε με τους Ρωμαίους. Παρά τη σθεναρή όμως αντίσταση που πρόβαλε, η πόλη υποδουλώθηκε στις ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνάμεις του κατακτητή. Ο πόλεμος εξαπλώθηκε και στην υπόλοιπη Κρήτη, που μέσα σε δύο χρόνια είχε καταληφθεί εξ ολοκλήρου.
Α' Βυζαντινή Περίοδος (330-824.μ.χ)
Στην περίοδο αυτή τα ενδιαφέροντα του Βυζαντίου επικεντρώνονται στην Ανατολή. Η Κρήτη όπως και όλες οι άλλες επαρχίες πέφτουν σε αφάνεια και ιστορικό λήθαργο.
Το 330μ.χ ο Μ. Κωνσταντίνος αποσπά την Κρήτη από την Κυρηναϊκή και την προσαρτά στην Ιλλυρία. Αργότερα η Κρήτη αποτελεί ιδιαίτερο θέμα αυτοτελή δηλαδή διοικητική περιφέρεια κάτω από βυζαντινό στρατηγό, που κατέχει την ενδέκατη θέση ανάμεσα στους 64 αξιωματούχους του βυζαντινού κράτους Διοικητικό και στρατιωτικό κέντρο της Κρήτης εξακολουθεί να είναι η Γόρτυνα. Ο πληθυσμός της Κρήτης καθαρά ελληνικός, έχει ασπαστεί εξ ολοκλήρου τον Χριστιανισμό. Επίσης σοβαρές για την Κρήτη συνέπειες έχουν οι επιδρομές των Αράβων. Οι επιδρομές αυτές αποκρούονται με τα πενιχρά μέσα της εποχής και ματαιώνονται τα σχέδια των Αράβων. Οι αραβικές επιδρομές μαζί με τις θεομηνίες έχουν τις καταστροφικότερες τους συνέπειες και συντελούν, μεταξύ των άλλων, στην παρακμή πολλών πόλεων και στις βαθιές αλλαγές στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Δεν διαθέτει ακόμα η Κρήτη ισχυρή και οργανωμένη άμυνα κι ο βυζαντινός στόλος βρίσκεται σε αδυναμία να προστατεύσει την ευαίσθητη αυτή περιοχή.
Από ανεύρεση αραβικών νομισμάτων σε ορισμένες περιοχές της Κρήτης, συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι Άραβες, δεν καταλαμβάνουν ολόκληρο το νησί, αφού. για την άσκηση των πειρατικών τους επιδρομών χρειάζονται μόνο παράλια ορμητήρια Ο Χάνδακας αποτελεί το ισχυρότερο κέντρο εξόρμησης και ένα τόπο όπου συγκεντρώνονται τα λάφυρα των διαρπαγών και της λεηλασίας. Η Κρήτη αποκόβεται από τον κορμό της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Βυθίζεται στο πυκνό πνευματικό σκοτάδι μιας μακρόχρονης αραβικής νύχτας.
Χαλικούτηδες ονομαζόταν οι εναπομείναντες Άραβες στην πόλη. Διέμεναν σε καλύβες έξω απο τα τείχη, ανατολικά της πύλης της άμμου και τους χρησιμοποιούσαν για χειρονακτικές εργασίες, νερουλάδες κλπ. |
Λιμάνι Χανίων 1898. Αξιωματικοί και ναύτες των "προστάτιδων" δυνάμεων, φωτογραφίζονται με τους Χαλικούτηδες αχθοφόρους |
Η οχύρωση της πόλης άρχισε το 1336 και κράτησε 20 χρόνια. Τα τείχη όμως αυτά δεν κρίθηκαν ικανά να προστατεύσουν την πόλη στην πολιορκία των Τούρκων, που μετά από δίμηνη πολιορκία η πόλη έπεσε στις 22 Αυγούστου 1645 .Οι εκκλησίες μετατράπηκαν σε τζαμιά, για να προστεθούν ακόμα και ορισμένα νέα, λογχίζοντας με τους μιναρέδες τους τον κρητικό ουρανό. Τα Χανιά όπως και οι άλλες πόλεις της Κρήτης που καταλήφθηκαν, παίρνουν ανατολίτικη όψη.
Τουρκοκρατία (1669-1898)
Παρά τις προσπάθειες, ωστόσο, των ενετών να ενισχύσουν την άμυνα του νησιού ώστε να αντέξει σε πιθανή τουρκική επίθεση, το μέλλον της ήταν προδιαγραμμένο. Οι Τούρκοι καταβάλλουν έντονες προσπάθειες να κυριαρχήσουν στην πολύτιμη για τον έλεγχο της Μεσογείου Κρήτη. Μετά από μια ρευστή περίοδο που συνοδεύεται από επιδρομές, λεηλασίες διπλωματικές και άλλες ενέργειες στις οποίες περιλαμβάνονται οι προσπάθειες και των δύο πλευρών να προσεταιριστούν το ντόπιο πληθυσμό, αρχίζει τελικά στα 1645 η εκστρατεία κατάληψης της Κρήτης από τους Τούρκους.
1964 Σπάνια φωτό μπροστά απο το σπίτι του Σαλή του βαρκάρη. Το άγημα ερχεται από το Φιρκά. |
Ενετικό Λιμάνι Χανίων αρχές 20ου αιώνα |
Ο Κουμπές επι Τουρκοκρατίας. ( Στη διασταύρωση με την τωρινή Αν.Γογονή, ερχόμενοι απο Σούδα ) |
Η μεγάλη Επανάσταση του 1821 όμως προκαλεί ένα ισχυρό κραδασμό στις σχέσεις των δύο λαών. Στην πόλη των Χανίων όπου έχει συγκεντρωθεί το σύνολο σχεδόν του μουσουλμανικού πληθυσμού της υπαίθρου, οργανώνονται μεγάλες σφαγές του Χριστιανικού στοιχείου.
ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΠΛΗΡΕΣ ΜΕΓΕΘΟΣ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟ Το φρούριο Φιρκά αριστερά στην πρώτη φωτογραφία και ο φάρος σήμα κατατεθέν των Χανίων, στην είσοδο του παλιού λιμανιού, όπως είναι σήμερα. |
Στις 9 Φεβρουαρίου 1897 το στρατόπεδο των επαναστατών στο Ακρωτήρι, βομβαρδίστηκε απο το στόλο των Μεγάλων Δυνάμεων. (Εθνικό ιστορικό μουσείο, Αθήνα) |
Το άγαλμα του Σπύρου Καγιαλέ, όπως στέκει σήμερα στο Ακρωτήρι, στη θέση των κρητών επαναστατών, ενώ δίπλα του κείτεται στο μνήμα του ο Ελ. Βενιζέλος Κλικ για μεγέθυνση. |
Το ξύλινο καφενείο τέρμα αριστερά στον Κάτωλα το στέκι των γενίτσαρων και το ορμητήριο τους εναντίον του χριστιανικού πληθυσμού της πόλης. |
Κατά τον Ιανουάριο του 1897, σφαγές του χριστιανικού πληθυσμού της πόλης από τους Τούρκους και η πυρπόληση των χριστιανικών συνοικιών, δημιουργούν μεγάλη αναταραχή και επισπεύδουν τον ερχομό της αυτονομίας του νησιού.
Με την ίδρυση της "Κρητικής Πολιτείας" στα 1898 υπό τον Πρίγκιπα Γεώργιο της Ελλάδας, τα Χανιά γνωρίζουν την μεγαλύτερη ακμή στην ιστορία τους, ως πρωτεύουσα της Κρήτης.
.
Λεπτομέρειες για την αραβική περίοδο και τη ζωή των εναπομεινάντων Βεδουίων, των γνωστών Χαλικούτηδων, θα βρείτε
ΕΔΩ.
http://keritisriver.blogspot.gr/2014/10/Oi-Xalikoytides-sta-Xania-toy-19-aiona.html
Βενιζέλος, Φούμης, Μάνος |
3 φωτογραφίες εποχής δημοσιευμένες στις 5-Ιουνίου 1897 στο γαλλικό L’Illustration, απο την άφιξη των "προστάτιδων" δυνάμεων στα Χανιά, στην παραλία του Πλατανιά |
Αναχώρηση των "προστάτιδων" δυνάμεων απο το λιμάνι των Χανίων 13 με 26 Ιουλίου 1909 |
.
Βίντεο εποχής απο την ύψωση της γαλανόλευκης στο Φιρκά
.
http://keritisriver.blogspot.gr/2012/10/blog-post_22.html
Από τότε, εμείς οι Κρήτες δεν ξεχνάμε:Τη βοήθεια από το Μοριά τα πρώτα χρόνια του αγώνα και τους μοραΐτες αδερφούς μας που είναι θαμμένοι στο νησί, τους εθελοντές και τη βοήθεια από το επίσημο ελληνικό κράτος στη συνέχεια, τους φιλέλληνες της Ευρώπης που συγκινημένοι από την τραγική κατάσταση του νησιού πίεσαν τις κυβερνήσεις τους μεταβάλλοντας το κρητικό σε διεθνές ζήτημα ή ήρθαν να πολεμήσουν στο πλευρό των κρητών (Βίκτωρ Ουγκώ, Γκουστάβ Φλουράνς, Σάμιουελ Χάου, Ιλλαρίων Σκίννερ, Αμιλκάρε Τσιπριάνι κ.ά), τη βοήθεια των Ρώσων, τις ραδιουργίες των Άγγλων, το βομβαρδισμό των επαναστατών Κρητών του Ακρωτηρίου το 1897 από τα καράβια των ευρωπαίων προστατών(!) που ήταν δεμένα στο λιμάνι των Χανίων (πάνω από 100 οβίδες έριξαν στους αγωνιστές), τους φιλέλληνες τουρκοκρητικούς πασάδες Ρεούφ Πασά και Βέροβιτς Πασά, που με κίνδυνο της ζωής τους ειδοποίησαν τον πληθυσμό για την επέλαση των γενίτσαρων που έστελνε η Πύλη και όλους εκείνους τους κουζουλούς προγόνους μας, που χάρη στη γενναιότητα και το πείσμα τους, είμαστε σήμερα Ελεύθεροι και Έλληνες.
Οι διεθνείς συμφωνίες με βάση τις οποίες η Κρήτη ενώθηκε με την
Ελλάδα, βρίσκονται
ΕΔΩ ΕΔΩ και ΕΔΩ
για όσους επικαλούνται "" και δημοψηφίσματα.
«Της αστραπής και της βροντής η Κρήτη
και των κελαϊδισμών και των αγώνων
των αιμάτων και των τροπαίων η Κρήτη
των τυράννων ακοίμητη φοβέρα η Κρήτη, η Κρήτη….».
Κ.Παλαμάς
Βιβλιογραφία:
Μιχ.Ανδριανάκη, Η παλιά Πόλη των Χανίων, 1997
Γ..Ι.Παναγιωτάκη, Η Κρήτη - τι πρέπει να γνωρίζετε, 1996
Θ.Μπανούση, Γ.Τρουφάκος, Χανιά 97, 1997
Γιάννη Τσίβη, Χανιά 1242-1941, Εκδόσεις "Γνώση" 1990
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια αναγνωστών