Σάββατο, 11 Οκτωβρίου 2014

« Η Σιγή των Όπλων» Εικαστικά από το XANIaRT

Με «The Silence of Arms – Η Σιγή των Όπλων», έκανε σήμερα τα εγκαίνια της η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης στις 8:30 το βράδυ στον Βενετσιάνικο Ναό του Αγίου Ρόκκου, στα Χανια, στα πλαίσια των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων του XANIaRT 2014.
Στη δημοσιότητα δόθηκε το ακόλουθο Δελτίο Τύπου.


Δ   Ε   Λ   Τ   Ι   Ο        Τ   Υ   Π   Ο   Υ

Η   ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ
 Η  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΧΑΝΙΩΝ
Η   28η ΕΦΟΡΕΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
ΚΑΙ ΤΟ  ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ-ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟΝ

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«ΧΑΝΙaRT 2014 – ΕΙΚΑΣΤΙΚέΣ ΔΙΑΔΡΟΜέΣ στο ΝΟΜό ΧΑΝίΩΝ»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

«The Silence of Arms –  Η Σιγή των Όπλων»

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Θανάσης Μουτσόπουλος & Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης

ΕΓΚΑΙΝΙΑ: Σάββατο 11 Οκτώβρη 2014 στις 20:30

ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΡΟΚΚΟΥ
ΔΑΣΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ & ΠΛΑΤΕΙΑ 1821, ΣΠΛΑΝΤΖΙΑ, ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ, ΧΑΝΙΑ, ΚΡΗΤΗ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ:  11.10.2014 – 30.10.2014
ΑΝΟΙΚΤΑ: Τρίτη, Πέμπτη & Σάββατο 20:00-22:00

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Η Περιφέρεια Κρήτης,
η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων,
η 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και
το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Ελαιουργείον
συμμετέχοντας στις δράσεις του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT 2014 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» παρουσιάζουν
την ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Η Σιγή των Όπλων»
το Σάββατο 11 Οκτώβρη 2014 στις 8:30 το βράδυ
στον Βενετσιάνικο Ναό του Αγίου Ρόκκου, Δασκαλογιάννη & Πλατεία 1821, Σπλάντζια, Παλιά Πόλη, Χανιά, Κρήτη.
Η έκθεση θα διαρκέσει από 11.10.2014 μέχρι 30.10.2014. Ανοικτά Τρίτη, Πέμπτη & Σάββατο 20:00-22:00. Είσοδος Ελεύθερη.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Αναστασάκης Γιώργος, Gilding Roger, Δουκουμετζάκης Μιχάλης, Κλουβιδάκης Γιάννης, Knaut Manuella-Karin, Κολαΐτη Χαρά, Komodikis Alex, Κουλιέρης Μιχάλης, Κουτρουμπάκης Γιώργος, Λεούση Επιστήμη, Λυμπουρίδης Βαγγέλης, Μαγκανώτης Αλέξανδρος, Μαλάμου Θεοδώρα, Μαρκαντωνάκης Π. Γιάννης, Μεράντζας Δημήτρης,
Μποβιάτσου Λαμπρινή, Debombourg Baptiste, Παυλοπούλου Ελένη, Πουλαντζά Νατάσα, Σπανάκης Κώστας, Σταματίου Κωνσταντίνος, Στοΐδης Άρις, Σωτηροπούλου Ελευθερία, Τσάμης Χρήστος & Τσεριώνης Γιώργος. 

Επιμέλεια: Θανάσης Μουτσόπουλος & Ιωάννης Ν.                                                                               Αρχοντάκης.

«Μέσα στις προθέσεις της έκθεσης “Η Σιγή των Όπλων” είναι να παρουσιαστεί εικαστικά η αμφίσημη χρήση του όπλου από την αμυντική του θεώρηση έως την επιθετική του διαπραγμάτευση.
Στην έκθεση παρουσιάζονται εικαστικά σχόλια στην κυριαρχική συνείδηση του ανθρώπου που τον οδήγησε στην ανάγκη της προστασίας του όχι πιά από τα επιθετικά ζώα του περιβάλλοντός του αλλά από τον ίδιο τον συνάνθρωπό του.
Ιδιαίτερες προεκτάσεις διαφαίνονται από την παρουσίαση του θέματος κάτω από τη στέγη ενός πρώην ναού (Άγιος Ρόκκος) μιάς θρησκείας με κυρίαρχη αντίληψη: “Ειρήνη πάσι!”.  
Συνάμα στα χωριά της Κρήτης, στις γιορτές και στους γάμους, το γλεντάνε πολύ.
Εκτός από τα φημισμένα γαμοπίλαφα και τις τσικουδιές, πάνω στο τσακίρ κέφι, πέφτουν και οι γνωστές μπαλωθιές, οι πανηγυρικοί πυροβολισμοί στον αέρα.
Η πολιτεία, φυσικά, προσπαθεί να περιορίσει το έθιμο, όμως σιωπηλά (που λέει ο λόγος) αυτό συνεχίζεται.
Επιπλέον, λίγοι από τους ντόπιους ή τους επισκέπτες συνειδητοποιούν τη μοναδική γεωστρατηγική σημασία του νησιού, σε ίση απόσταση από Ευρώπη, Αφρική και Ασία όταν τα τελευταία χρόνια αυτό το τελευταίο κομμάτι, η Μέση Ανατολή, φλέγεται από πολέμους, συγκρούσεις και επαναστάσεις.
Εικοσιπέντε έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες διερευνούν αυτές τις ποικιλόμορφες εκφράσεις των όπλων, άλλοτε ανάλαφρες, άλλοτε τραγικές...».



Ο Βενετσιάνικος Nαός του Αγίου Ρόκκου σώζεται σε καλή κατάσταση στη βορειοδυτική γωνία της πλατείας  Σπλάντζιας στην Παλιά Πόλη των Χανίων, κοντά στο σημερινό ορθόδοξο Ναό του Αγίου Νικολάου.
Αποτελείται από δυο διαφορετικής μορφής καμαροσκέπαστα κλίτη από τα οποία το αρχαιότερο ήταν το βόρειο, μια απλή κατασκευή χωρίς κανένα διάκοσμο. 
Αντίθετα, το νότιο κλίτος έχει κτιστεί εξ' ολοκλήρου από λαξευτή τοιχοποιία, σύμφωνα με τις αρχιτεκτονικές αντιλήψεις του Βενετσιάνικου Μανιερισμού.
Πρόκειται για κτίσμα με τονισμένους αρμούς στους πεσσούς, που καταλήγει στις στενές του πλευρές σε τριγωνικό αέτωμα, χωρίς καταέτιο γείσο. Η κύρια δυτική όψη, έχει τονισμένο τον κατακόρυφο άξονα με ένα θύρωμα, ένα ορθογώνιο πλαίσιο για επιγραφή και ένα στρογγυλό φεγγίτη.
Στη νότια όψη το κέντρο καταλαμβάνει θύρωμα με τριγωνικό αέτωμα και δυο μεγάλα παράθυρα.
Κάτω από το γείσο υπάρχει επιγραφή : «Αφιερωμένο στον Άριστο και Μέγιστο Θεό και στον Θείο Ρόκκο. 1630».
Η επιγραφή “D(IVO) ROCCO” (στο Θείο Ρόκκο) υπάρχει και στην πρόσοψη. Ο ναός φαίνεται να κτίστηκε μετά από κάποια επιδημία πανώλης από την οποία, όπως είναι γνωστό, προστάτευε ο Άγιος Ρόκκος.
Πρόσφατα ο Ναός συντηρήθηκε από την 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και στο εσωτερικό του πραγματοποιήθηκε ανασκαφή που εμφάνισε τμήματα από τη αρχαία Κυδωνία και μέρος οικισμού από τους Μινωικούς χρόνους. Τα επίπεδα της ανασκαφής είναι ορατά από το εσωτερικό του μνημείου καθώς τμήμα του πατώματος του έχει αντικατασταθεί με υαλοπίνακες.


H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων στην ενδοχώρα του νησιού.
Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες - δορυφόρους κατασκευασμένες σε διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970.
Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν λιγότερες παρεμβάσεις.
 Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής(!) από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών λειτουργιών του χώρου.
Σήμερα το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός. Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών» που στόχο της έχει τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο.
 Παράλληλα από το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» εκπορεύονται τέσσερα μεγάλα προγράμματα Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού: 
1.«Ο Δρόμος των Μουσείων»,  
 2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών»
3.«ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» &  4.«Τέχνη & Οίνος – Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης στηρίζουν τον Πολιτισμό».
Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις δυο μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.
«ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟΝ – ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΕΧΝΗΣ»
«ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ» & «ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ»
Δρομόνερο, Δημοτική Ενότητα Κολυμβαρίου
Δήμος Πλατανιά, Νομός Χανίων, Τ.Κ. 73002  Κρήτη
33 Κm από τα Χανιά προς την Παλαιόχωρα,   Τηλ.  693 73 83 500
Καλλιτεχνικός Επιμελητής: Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης
E-mailioannis2000@gmail.com      Websitewww.olivepress.eu


Το πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» υλοποιείται από το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Ελαιουργείον» σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, όλους τους Δήμους του Νομού Χανίων και τους Πολιτιστικούς Φορείς που έχουν σκοπό τη διερεύνηση και ανάπτυξη του Πολιτισμού και των Καλών Τεχνών σε ολόκληρο το Νομό Χανίων.
Στόχος του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» είναι να αναδείξει ο Νομός Χανίων το εικαστικό δυναμικό του και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα κέντρα εικαστικών δράσεων της Ελλάδας, μια αρένα νέων καλλιτεχνικών τάσεων και ένα φόρουμ εικαστικού διαλόγου και δημιουργίας, ένα χωνευτήρι αλληλεπιδράσεων μεταξύ των γηγενών πολιτιστικών αξιών και των διεθνών ρευμάτων πρωτοπορίας, το βήμα παρουσίασης των δράσεων και αναζητήσεων τόσο των Δασκάλων της Τέχνης όσο και των ευφάνταστων Νέων Δημιουργών.
Παράλληλα με την προβολή του τόπου και την ανάδειξη του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, στόχος παραμένει η κατασκευή ενός διαδραστικού δικτύου επικοινωνίας μεταξύ όλων των Κρητών Εικαστικών Δημιουργών, της τοπικής κοινωνίας, της ευρύτερης καλλιτεχνικής κοινότητας και του παγκόσμιου πολιτιστικού ιστού.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου